AUS UNSEREM FORSCHUNGSALLTAG


Students meet The Spoken Word Performer Njideka Iroh aka NJ

Foto © Njideka Iroh and Group, Mapping ‘African Diasporic’ Literary Voices in the Austrian Cultural Scene

We had the honor to meet the poet Njideka Iroh during a session of our course “Mapping ‘African Diasporic’ Literary Voices in the Austrian Cultural Scene” with Ass-Prof. Dr. Rémi Tchokothe. Njideka, raised in London by a Styrian mother and an Igbo father, moved to Vienna in her teens and continues to live and write here. She describes herself as a spoken word performer, because “the spoken word produces a different text every time. The place, time, audience is different. And of course, the ‘I’ is different.” Eine Momentaufnahme, as we say in German. It was precisely such a Momentaufnahme she shared with us by performing her poem “Speech-Less”. Written in both English and German in 2011, the poem expresses her feeling of being othered by the Viennese population, denying her the ability to speak proper German. “Eine gesamte Gesellschaft hat sich abgesprochen, um mir die deutsche Sprache abzusprechen“, says a line in her poem, in which she eventually claims her right to use German the way it suits her: “Und ich werde Deutsch sprechen, wie es MIR passt. Ich werde mich so artikulieren, ja und einige verlieren, weil es MIR so passt.” The experience of being BIPoC within a white majority society was and still is the starting point of her work. To sum up the topics discussed, Njideka ended the session by reciting her poem ‘A loving kindness’, which deals with multiplicity of languages, languages and cultural heritages, (in)visibility and code-switching. Language is a contested field, which is why self-empowerment is all the more important – or, to use Njideka Iroh’s words: „Das gesprochene Wort ist Ehrlichkeit in einem selbstliebenden Ton.“

Listening Recommendations:
Speech-less // A poem by Njideka - YouTube
Retrieved [March 23, 2023]
Njideka Iroh | Transnational Albatrosses 2021 - YouTube
Retrieved [March 23, 2023)

Anna Hell & Laura Kisser, March 23, 2023.


Rémi Tchokothe: A plea for an Angelo Soliman Visa for African Arti(vi)sts

Foto © Tanya Kayhan

 

Die Dokumentation des UNESCO Talks am 13. Dezember 2022 zum thema "Kulturpolitik neu denken - aus internationalen Erfahrungen lernen" mit Analysen von Expert*innen aus Kunst, Kultur und Wissenschaft ist online. Der Beitrag von Rémi Tchokothe "A plea for an Angelo Soliman Visa for African Arti(vi)sts" ist auf Seite 32 zu finden.


Daniela Waldburger in Dar es Salaam

Im Februar 2023 hat Daniela Waldburger in Dar es Salaam einige Kooperationspartner*innen besucht. Ihr Besuch führte sie einerseits zu Antidius Rweyongeza des International Office der Universität Dar es Salaam um die weiteren Kooperationsmöglichkeiten der Universitäten Dar es Salaam und Wien voranzubringen. Ein weiterer Besuch brachte sie zum BAKITA (Baraza la Kiswahili la Taifa), dem nationalen Swahili-Rat, der sich für die Sprachstandardisierung und Sprachweiterentwicklung des Swahili verantwortlich zeigt.

Mit Moussa Kaoneka (BAKITA)

Foto © Daniela Waldburger, 2023

Mit Antidius Rweyongeza (UDSM)

Foto © Daniela Waldburger, 2023


Kirsten Rüther und Partner*innen: Summer School „Spaces for Future“ in Lusaka

Summer School „Spaces for Future“ an der Unicaf University in Lusaka: Arbeitsgruppen im Austausch

Foto © Jonas Metzger, September 2022

Stop Building: Menschen brauchen Häuser, viele bleiben unvollendet. Hier hat Regenwasser keine Chance zu versickern

Foto © Kirsten Rüther, September 2022

Vom 19. bis 23. September 2022 fand in Lusaka eine mehrfach verschobene Summer School zum Thema „Spaces for Future: Processes of Rural and Urban Transformation in Southern Africa“ statt. Gemeinsam hatte ein Netzwerk von Kolleg*innen (Antje Daniel, Kirsten Rüther, Universität Wien; Lameck Mwewa, Unicaf University Lusaka; Reimer Gronemeyer, Carmen Ludwig, Jonas Metzger, Universität Gießen) das von der Volkswagenstiftung finanzierte Programm entwickelt, mit dem wir 14 Teilnehmer*innen, Doktorand*innen und Post-Doktorand*innen aus Deutschland, Ghana, Namibia, Nigeria, Österreich, Sambia, Simbabwe und Südafrika einladen konnten. Sie berichteten aus ihren Arbeitsprojekten, und ihre Ansätze wurden von zwei „senior academics“, Faisal Garba (University of Cape Town) und Gilbert Siame (Norwegian University of Science and Technology, Trondheim), kommentiert und gerahmt.

Auf einer Exkursion gemeinsam mit Emmanuel Tembo (Ministry of Lands and National Resources), Sulwe Busiku (Zambia Institute of Planners) und einer NGO für ein „land-titling programme“ besuchten wir Wohnbau- und Niederlassungsprojekte in Kabana, Mungule und Garden House, um uns mit Beispielen prekären, illegalen und aus der Stadt ausgreifenden Wohnens und Bauens vertraut zu machen. Mancherorts gelingt es, den Wohnenden ein Recht an Grund und Boden zu erwirken, wenn auch die Versorgung mit Infrastruktur prekär bleibt. Andernorts erfolgt das Bauen auf unsicherem Grund: Weder gibt es für die Menschen ein Anrecht auf das Land noch können sie sich vor widrigen Umwelteinflüssen schützen. Selbstverständlich gibt es auch „gated communities“, die ihrerseits zur veränderten Nutzung von Raum und Land beitragen. Sie alle unterscheiden sich von den kolonialen Strukturen, die zurückgelassen wurden und die im Zentrum der Stadt nach wie vor sichtbar sind.

Die Unicaf University in Lusaka ist Teil eines panafrikanischen Uni-Netzwerkes, der Standort in Lusaka noch recht rezent. Die Summer School war „the first of its kind“ an diesem von Dynamik und Gestaltungswillen geprägten Ort und rief reges Interesse bei allen Kolleg*innen dort hervor. Die Teilnehmenden, Gäste und das kulturelle Rahmenprogramm verwandelten unser ursprünglich konzipiertes Thema auf produktive Weise. Das Ensemble Arts Acres, spezialisiert auf „developing tailored capacity building“, hatte eine Performance zu Landkonflikten vorbereitet, die uns zum Mit-Machen und Mit-Denken aufforderte. Immer wieder unterbrachen sie ihr Stück, übersetzten für uns und ließen uns Szenen antizipieren. Sie machten die „Spaces for Future“ zu einem lebendigen Gegenstand.

Für mich war es der zweite Aufenthalt in Lusaka, diesmal im Anschluss an das offizielle Event mit einem „Ausflug“ ins nur wenige Stunden entfernt liegende Siavonga am Kariba Dam, wohin es über das Wochenende offenbar viele erholungsbedürfte Paare und Familien aus Lusaka zieht. Persönlich war ich mehr als beeindruckt von der intensiven Bautätigkeit, die im öffentlichen Bild der Stadt und entlang der Straßen überall sichtbar wird. Überall finden sich „land agencies“, bei denen Grundstücke gekauft werden können. Werbeplakate für Baustoffe, Baumaschinen und vieles mehr aus China, der Türkei und anderswo säumen die Straßen. Fast überall sieht man Orte des halbfertigen Bauens, angesichts derer sich die Frage aufdrängt, wer hier alles Geld mit Bautätigkeiten auf unsicherem Fundament verdient.


Daniela Waldburger am Centre Universitaire Mayotte

Foto © Daniela Waldburger, September 2022

Vom 17.-27. September 2022 hat Daniela Waldburger am Centre Universitaire Mayotte (Französisches Überseedepartement im Indischen Ozean) einen Intensivkurs zu Allgemeiner Sprachwissenschaft unterrichtet. Die rund 50 Studierenden des dritten Studienjahres des „licence de Lettres“ und Daniela Waldburger dabei einige Kernbereiche der Sprachwissenschaft (u.a. Phonologie, Morpho-Syntax, Lexikologie, Soziolinguistik) anhand der Sprachen die für die Kursteilnehmer*innen im unmittelbaren Leben von besonderer Relevanz sind erarbeitet.


Anais Angelo bekommt das FWF - Elise Richter Stipendium

Für ihr Projekt: A history of Kenya’s female parliamentary pionneers

In the last decades, the number of female parliamentarians has tremendously increased in African countries. Nevertheless, national realities vary greatly: Kenya is among the countries which face enduring difficulties to implement gender parity in legislative institutions. Contemporary political, economic, financial, cultural and social barriers hindering women’s representation in parliaments are well researched. But one question remains: what impact has the erasing of women’s politics from national history on the building of a gender-inclusive democracy in Africa/Kenya?

This project seeks to redress the gaps in the current knowledge about Kenyan women’s political history through the lens of parliamentary politics. Despite their contribution to the decolonization struggle as freedom fighters or political activists, Kenyan women have been largely sidelined in Kenyan politics and political history. Yet, preliminary research on Kenyan women’s fight for parliamentary representation in the 1960s and 1970s shows that the few who dared campaigning for a parliamentary seat in a patriarchal political system and society were particularly vocal about their political ideas and ambitions. Who were these women? Why did they campaign and what did they do afterwards? How can we document and write about their political endeavor?

Mehr zum Projekt

"Kenias Politik ohne koloniale Brille" (Die Presse, 22.6.2022)


Dobrota Pucherova: publication of her book ""Feminism and Modernity in Anglophone African Women’s Writing: A 21st-Century Global Context"

This book re-reads the last 60 years of Anglophone African women’s writing from a transnational and trans-historical feminist perspective, rather than postcolonial, from which these texts have been traditionally interpreted. Such a comparative frame throws into relief patterns across time and space that make it possible to situate this writing as an integral part of women’s literary history. Revisiting this literature in a comparative context with Western women writers since the 18th century, the author highlights how invocations of "tradition" have been used by patriarchy everywhere to subjugate women, the similarities between women’s struggles worldwide, and the feminist imagination it produced. The author argues that in the 21st century, African feminism has undergone a major epistemic shift: from a culturally exclusive to a relational feminism that conceptualizes African femininity through the risky opening of oneself to otherness, transculturation, and translation. Like Western feminists in the 1960s, contemporary African women writers are turning their attention to the female body as the prime site of women’s oppression and freedom, reframing feminism as a demand for universal human rights and actively shaping global discourses on gender, modernity, and democracy.

Dr. Dobrota Pucherová is Senior Reseracher at the Institute of World Literature, Slovak Academy of Sciences in Bratislava and a lecturer in the Department of African Studies and the Department of Comparative Literature at the University of Vienna.

Link to the book


Nicolas Mabillard: Children’s agency and the aesthetics of shame in Dakar

Foto © Nicolas Mabillard, 2016

In June 2022, etnographiques.org published Nicolas' article online. 

This article reflects on the uses of qualitative sociological field methods with children undergoing vocational training and living in a underprivileged socio-economic environment in Dakar, Senegal. First, it examines the role of interpreters in the process of conducting qualitative interviews. It explores the three-way indirect communication strategy – children, interpreter, researcher – developed to accommodate the ways in which sensitive issues are spoken about in the local context. Next, the article examines how the researcher positioned himself as an "atypical, less powerful adult" and analyzes the impact of this position on the research. Finally, the paper explores how two dominant Wolof values, kersa (modesty) and sutura (discretion), relate to the wider Senegalese moral economy of shame. Thus, the article also contributes to the debate on the usefulness of the concept of agency in the field of the sociology of childhood and childhood studies in the Senegalese urban context.

Read the whole article in french.


Rémi A. Tchokothe stellt seine Forschungsarbeit vor

Rémi A. Tchokothe stellt seine Forschungsarbeit vor und erklärt seine Vorgehensweise. Dabei sind drei Fragen für ihn von besonderer Bedeutung:

1) Warum mache ich die Forschungsarbeit, die ich mache?
2) Wie mache ich meine Arbeit?
3) Was hat die Arbeit, die ich mache, mit der "Lebensrealität" zu tun?


Kirsten Rüther stellt sich vor

Seit 2012 bin ich als Professorin für Afrikanische Geschichte und Gesellschaften in Wien. Ich liebe die Stadt, ich brenne für die Forschung und genieße die Lehre, weil die Begegnung mit Studierenden immer wieder Überraschungen bereithält und weil es zu meinen schönsten Aufgaben gehört, Pluralität, Diversität, Ambivalenzen und Ambiguitäten afrikanischer Geschichtsverläufe zur Diskussion zu stellen.

Meine empirischen Forschungsfelder sind - regional gesprochen - Südafrika und Sambia. Thematisch habe ich mich lange für die

Geschichte der Christianisierung und kulturellen Übersetzungen interessiert, die im Zuge von Kolonialismus und Eroberung stattfanden.

Ich habe vor einigen Jahren damit begonnen, Städte näher in den Blick zu nehmen. An und in ihnen interessiert mich insbesondere das Wohnen sowie spätkoloniale Wohnungspolitiken. Wer mich kennt, weiß, dass ich ein ausgesprochenes Faible für Lebensgeschichten und Familienbiographie habe - immer in Geschichte und in Gegenwart. Eine meiner laufenden Forschungsarbeiten ist in diesem Feld angesiedelt. Auch sie hält mich in Schwung. Eins ist klar: Ohne den permanenten Zugriff auf diese Themen und mit ihnen verbundenen Forschungsmethoden könnte ich meine Lehrveranstaltungen kaum gestalten.

Forschung betreibt man nicht für sich allein. Für den kollegialen Austausch und eine strukturierte Doktoratsausbildung habe ich vor einigen Jahren das Feld der Mobilitätsforschungs entdeckt. Die Forschungsplattform zu "Mobilen Kulturen und Gesellschaften" sowie das an die Plattform angeschlossene Doktoratsausbildungsprogramm der "Cultural Mobility Studies" bieten mir Gelegenheit, afrikawissenschaftlich wie auch disziplinär und regional darüber hinausgehend mit jungen Wissenschaftler*innen und vielversprechenden Promovierenden den Austausch zu pflegen. Das ist Arbeit, aber mehr noch ein Genuss.

Die Professur in Wien war und ist für mich ein Hauptgewinn!


Dobrota Pucherova stellt sich vor

Foto © Tamara Šimončíková Heribanová

Ahoj! My name is Dobrota Pucherová and I have been teaching African Literature here in the department since 2010.

I come from Bratislava, Slovakia, but I have studied in the United States and Great Britain, where I met many African writers such as Ben Okri, Chika Unigwe, J. M. Coetzee, and Yvonne Vera, whose work inspired me to step outside my familiar environment and look at the world from the African perspective. In my M.A. thesis and Ph.D. dissertation on “dissident” writers from southern Africa, I explored African literary approaches to social injustice, collective trauma, national history, and individual memory.

My teaching focuses on Anglophone literature from countries formerly under British domination, such as South Africa, Zimbabwe, Ghana, Nigeria, Uganda, Kenya, Tanzania and Somalia, but I am also interested in authors from other African countries, such as Morocco, who choose to write in English. Many of these writers live in the diaspora in Europe and the United States. My courses set African literatures in dialogue with other literatures in the world while emphasizing African specificities. By this I mean for example the creolisation and hybridity of culture and identity in Africa as expressed in literature on the level of narrative, style, theme, ideas or language.

In my current research, I am looking at 21st-century African women authors – such as Chimamanda Ngozi Adichie, Sefi Atta or Ayaan Hirsi Ali – from a transnational and trans-historical feminist perspective, situating this writing as an integral part of women’s literary history and world literature. Contemporary African women writers have created some of the most influential feminist texts of the present time that speak to audiences across the world, setting the tone of global feminism.

I look forward to discussing with you these and other topics in my lectures!