Mag. Katharina Gartner, MA
T: +43-1-4277-43251

Sprechstunde: nach Vereinbarung

Universitätsassistentin prae doc und Lektorin
Dissertationsprojekt zu Jugend und expressiver Kultur (Musik) im urbanen Ghana




Gartner, K 2014, 'Verlängerte Adoleszenz und musikalische Übergangsräume in Accra, Ghana: Eine fallstudienbasierte, qualitative Untersuchung' Internationales Doktorandenkolloquium Psychoanalytische Forschung 2014, Wien, Österreich, 9/05/14 - 10/05/14, .



Gartner, K 2008, Psychoanalytisch-pädagogisches Fernreisen: Über meine Arbeit mit Jugendlichen und Familien mit Migrationshintergrund. in H Figdor (Hrsg.), "Denn wir können die Kinder nach unserem Sinne nicht formen ..." (Goethe): Festschrift zum 10jährigen Bestehen der Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik. Empirie-Verlag, Wien, S. 262-288.



Katharina Gartner,

Researcher and Lecturer on Youth and Expressive Cultures

Contact

katharina.gartner@univie.ac.at
Department of African Studies, University of Vienna
Phone: +43-1-4277-43251
Fax: +43-1-4277-843251
afrika.univie.ac.at

Current Research Foci: Emerging Adulthood, Music, Creativity

Major themes: Youth and young adulthood; music, expressive cultures and creativity; relations and relationships
Regions: Urban West Africa (especially Ghana), Malawi, Europe
Methods: Ethnography with multiple methods of documentation, biography

Short Bio

Katharina Gartner is a researcher and lecturer on youth and expressive cultures. She works as a University Assistant at the Department of African Studies, University of Vienna, and she also lectures at Vienna University of Economics and Business.
Gartner’s current doctoral dissertation focuses on young instrumental musicians in Accra, Ghana. In addition to Ghana and Austria, field research brought her to Togo, Cameroon, Malawi, and New Orleans so far. She studied in Vienna and Paris, and earned a Mag.phil. in educational and human development studies and a M.A. in psychoanalysis of childhood and youth, before specializing in transcultural aspects (D.U.) and African contexts. Gartner’s academic work is inspired by her practical experiences as a counselor for youths and their families, and as a performing musician.

Ongoing Ph.D. Project on Young Instrumental Musicians in Accra, Ghana

Focus on young adulthood and creativity.
Working Title: Creativity and Greatness. Young Musicians and their (trans)local Relations in Accra, Ghana and beyond (2013-2018)
At the intersection of African studies, youth studies, and anthropology of music.
Supervised by Kirsten Rüther and Gerhard Kubik.

Completed Research Project

Comparative Study of Storytelling in four Bantu Languages (P 28178-G24), supported by the Austrian Science Fund, Vienna, directed by Gerhard Kubik (2015-2018).
Research Associate with focus on stories in Ciyao (Malawi).

International Experience

2013-2018 research in Ghana (mainly Accra), 9 months
2016-2017 research in Malawi, 2 months
2014-2015 research in Togo, 2 months
2014 research in Cameroon, 1 month
May 2013 archival research in New Orleans, U.S., Hogan Jazz Archive
2008 - 2009 postgraduate studies, Paris, France, 1 year



Publications, Presentations, and Teaching

Contributions to Conferences and Public Lectures (selected)

(13. 06. 2019): Striving Shabomen. Young Musicians in Accra and some Reflections on the Production of Masculinities in Ghanaian Music. ECAS – European Conference in African Studies. Edinburgh, Scotland.

(18. 05. 2019): „Ernst schleuderte, Lisa bellte, und die Lehrerin hexte. Vom Sinn des Unsinns. Psychoanalytische Entdeckungen zum kindlichen Spiel“. Keynote, 14. Fachtagung der Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik, Vienna, Austria (invited).

(22. 08. 2018) “Ubulungiswa/Justice Collective” (ZA), Moderation of Panel, 8th Chale Wote Street Art Festival, National Theatre, Accra, Ghana (invited).

(20. 04. 2018): “Rehearsing for Greatness. Young Music Makers and their (trans)local creative spaces in Accra, Ghana, and beyond.” (Work in Progress). 4. Tagung des Netzwerks „Afrikaforschung in Österreich“, Vienna, Austria.

(09. 01. 2018): „Geschichten von und mit jungen Musikern in Accra.“ Department of African Studies, University of Vienna.

(23. 04. 2016) with Pröstler, Inge: „Flucht, Migration, Globalisierung: Über äußeres und inneres Durcheinander“, Workshop. 11. Fachtagung der Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik, Vienna, Austria (invited).

(20. 01. 2012): „Same Same but Different. Kulturelle Verschiedenheiten in pädagogischen Beziehungen.“ Wiener psychoanalytische Akademie, Vienna, Austria (invited).

(20. 06. 2011): „,Vollmilch für alle!’ Arbeit mit Familien aus ,sozialen Randgruppen’“, Vortrag mit Simultanübersetzung, Networking Meeting des Komensky’-Fond, Esztergom, Ungarn (invited).

(14. 05. 2011) with Berger, Jonas: „,Mein Vater war fünf Meter groß.’ Elternarbeit mit MigrantInnen“, workshop. 6. Fachtagung der Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik, Vienna, Austria (invited).

Papers, Articles, and Radio Interviews

9. (2018) with Mackowski, Katrin & Kubik, Gerhard et al.: „Was klingt denn da? Musik und Zeichentheorie“. Interview in radio program Ö1 Radiokolleg.

8. (2018) with Mackowski, Kathrin & Kubik, Gerhard (2018): „Musik verstehen: Transkulturelle Erkundungen des südafrikanischen Jazz“. Interview in Radio program Salzburger Nachtstudio.

7. (2017): „Unterschiede aushalten. Kulturelle Verschiedenheiten in pädagogischen Beziehungen“. In: Kita aktuell. Fachzeitschrift für Leitungen, Fachkräfte und Träger der Kindertagesbetreuung 02/2017, 39-41.

6. (2014): „Verlängerte Adoleszenz und musikalische Übergangsräume in Accra, Ghana, Westafrika. Eine fallstudienbasierte, qualitative Untersuchung“. Poster presentation. Internationales Doktorandenkolloquium: Psychoanalytische Forschung, Vienna, Austria.

5. (2012): „Fernrohre tauschen. Kulturelle Verschiedenheiten in der Erziehungsberatung“. In: Psychologie in Österreich (01/2012), 56-63.

4. (2010a): „Archaische Ängste und exotische Träume: emotionale Herausforderungen in der Arbeit mit MigrantInnen“. In: iFamZ. Interdisziplinäre Zeitschrift für Familienrecht 5 (06/2010), 345-348.

3. (2008): „Psychoanalytisch-pädagogisches Fernreisen. Über meine Arbeit mit Jugendlichen und Familien mit Migrationshintergrund“. In: Figdor, Helmuth (ed.): „Denn wir können die Kinder nach unserem Sinne nicht formen …“ Festschrift zum 10jährigen Bestehen der Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik. Wien: Empirie-Verlag, 262-288.

2. (2006): „Das Kamikaze-Kind. Eine Geschichte aus der interkulturellen psychoanalytisch-pädagogischen Erziehungsberatung“. In: Hin und Her. Magazin Flüchtlinge MigrantInnen (03/2006), 8-9.

1. (2004): „Warum der kleine Ernst eine Holzspule schleudert. Oder: Die psychoanalytische Theorie der Bearbeitung von Erlebnisinhalten im Spiel“. In: Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 14, 152-179.


Academic Theses

4. (Forthcoming 2020): Creativity and Greatness. Young Musicians and their (trans)local Relations in Accra, Ghana and beyond (2013-2018). Ph.D. thesis, University of Vienna.

3. (2010c): Psychoanalytisch-pädagogische Arbeit mit Familien und Jugendlichen in Migrationssituationen. MA paper, Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik, Vienna.

2. (2010b): Soigner des familles réfugiées dans le pays de Freud et Hitler. Trauma collectif et contre-transfert d’une Autrichienne. Mémoire pour le Diplome Universitaire (D.U.) de Psychiatrie Transculturelle, Université Paris XIII, France.

1. (2003): Warum der kleine Ernst eine Holzspule schleudert. Oder: Die psychoanalytische Theorie der Bearbeitung von Erlebnisinhalten im Spiel. Eine Zusammenschau psychoanalytischer Theoriestücke als Vorarbeit für eine Analyse von Spielsituationen“. Diploma thesis, University of Vienna.

Academic Teaching

University of Vienna, Department of African Studies
2019S: “About DJs, Shabomen and Maadagraundi. Youth and Popular Culture in Africa”, MA lecture, with Birgit Englert
2018W: “’Freedom is coming tomorrow!’ Music and Liberation. Vignettes from Ghana and South Africa”, BA course, with Kirsten Rüther
2018S: “Youth and Expressive Cultures in Ghana since the 1980s”, BA course

University of Vienna, Department of Education
2013S, 2012S, 2010S: “Scientific Methods with Focus on Psychoanalytic Understanding of Education and Upbringing Processes”, BA course
2010W: “Biography and Age: Migration and Biographic Courses”, BA course
2002S – 2004S: Student tutor for “Psychoanalysis and Education”, MA course, with Helmuth Figdor

Vienna University of Economics and Business, Learning Buddy Program for Social Inclusion
Since 2010S workshops in every term: “Everyday Lives of Marginalized Youths”, “Aspects of Developmental Psychology”, “Youths, Cultures and Migration”

Arbeitsgemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik (APP), Vienna, postgraduate training
2018W, 2013W: “Psychoanalytic Developmental Theory of Childhood and Youth”
2019W, 2015W: “Cultures and Migration in Counseling”

Striving Shabomen. Young Musicians in Accra and some Reflections on the Production of Masculinities in Ghanaian Music

Katharina Gartner (VortragendeR)
13 Jun 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


"Ernst schleuderte, Lisa bellte, und die Lehrerin hexte. Vom Sinn des Unsinns. Psychoanalytische Entdeckungen zum kindlichen Spiel." Keynote

Katharina Gartner (VortragendeR)
18 Mai 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Moderation Panel "Ubulungiswa/Justice Collective" (ZA), Chale Wote Street Art Festival, Accra, Ghana

Katharina Gartner (Selected presenter)
22 Aug 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Rehearsing for Greatness. Young music makers and their (trans)local creative spaces in Accra, Ghana, and beyond (2013 – 2017) (Work in Progress)

Katharina Gartner (VortragendeR)
20 Apr 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Geschichten von und mit jungen Musikern in Accra

Katharina Gartner (VortragendeR)
9 Jan 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Institut für Afrikawissenschaften

Spitalgasse 2, Hof 5 (Campus)
1090 Wien
Zimmer: 2M-O1-18

T: +43-1-4277-43251
F: +43-1-4277-843251

katharina.gartner@univie.ac.at